מדוע בחלק מהבתים יש חד פאזי?

בעבר  לבתים בישראל הייתה מערכת חשמל חד פאזית שסיפקה חשמל ביעילות. בתקופה האחרונה השימוש בחשמל גדל, והרבה השתנה בגלל הכנסת מכשירי חשמל בקנה מידה גדול כמו מזגנים מרכזיים, מכונות כביסה אינדוקציה וכו' בחיי היומיום שלנו. לרוב הבתים שנבנו בשנות ה-90 הייתה מערכת חשמל חזקה יותר, כולל מערכת חשמלית תלת פאזית. לכן, אם אתם מתגוררים בנכס ישן יותר תזדקקו למערכת חיווט חשמלית תלת פאזי.

ההבדלים בין חיבור תלת פאזי חד פאזי לתלת פאזי

בישראל ישנם שני סוגים של חיבורי חשמל – החיבור התלת פאזי וכן החיבור החד פאזי. חיבור שקע חד פאזי יספק חשמל של 25 אמפר. חיבורי שקע תלת פאזי מספקים חשמל של 25 אמפר לשלושה שקעים שונים. זה אומר שהשקע התלת פאזי יכול לספק 75 אמפר של חשמל. בישראל החיבור הנפוץ ביותר הוא חד פאזי מכיוון שהוא הותקן ברוב הבתים הישנים בישראל שנבנו לפני שנות ה-90.

מהן הסיבות להקים חיבור תלת פאזי בבית?

אם אתם מפעילים מכשירים חשמליים שצורכים כמות משמעותית של חשמל, כגון דוד, מכונת כביסה ומייבש כביסה, מדיח כלים ומדיח כלים הם להגיע יחד לצריכה של 2000 וואט (9.3 אמפר). מקור חשמל חד פאזי לא יוכל לעמוד בדרישה העצומה של צריכת חשמל שעלולה לגרום לנחשולי מתח.

נחשול חשמלי עלול להיות מסוכן מכיוון שרכיבים של מכשירים חשמליים שונים עלולים להתלקח ולגרום נזק למכשיר. בנוסף, ישנם מכשירים חשמליים הדורשים את השקע התלת פאזי או שהם לא יפעלו כראוי (לדוגמה: כיריים חשמליות המשתמשות באינדוקציה).

כיצד יודעים אם יש בבית תלת פאזי?

השיטה הפשוטה ביותר לגלות האם הבית שלכם מחובר למערכת תלת פאזית היא להתקשר לחברת החשמל.

נציגי החברה יכולים לזהות במהירות איזו מערכת נמצאת בבית ואף להציע כיצד ניתן לשדרג למערכת תלת פאזית.

דרך נוספת ללקבוע אם מדובר במערכת תלת פאזית היא לבחון את ארונות החשמל שלכם. אם ארון החשמל מצויד בשלושה מתגים המחוברים ביניהם, קיימת מערכת תלת פאזית בבית.

איך מקימים מערכת תלת פאזית בבית?

החלפת השקעים בבית ממערכת חד פאזית לתלת פאזית הינה פרוייקט לא פשוט, אך זה  ללא ספק שווה את זה. אם בבית שלכם קיימת מערכת חשמל חד פאזית, צריך לשנות את כל המערכת למערכת חדשה: חוטי חשמל, שקעים, הארקה ולעיתים גם גם את לוח החשמל. החלפה והתקנה של מערכת חשמל תלת פאזית בביתכם תגרום לחשמל לעבוד באופן חלק, בלי קצרים ועומסי יתר מיותרים.

בכדי לחבר מערכת תלת פאזית יש להתקשר בשלב הראשוני לחברת החשמל ולהזמין את החיבור.

בשלב הבא יש להזמין חשמלאי מוסמך בקריות לבצע תשתית לתלת פאזי. השלב האחרון הוא הזמנת חשמלאי מטעם חברת החשמל לביצוע החיבור.

האם יש צורך במערכת תלת פאזית בבתים שבהם גר אדם אחד?

גם אם יותר אנשים נמצאים בבית, הצריכה המשותפת של כולם עולה, אולם העובדה שמישהו גר בבית בעצמו לא משנה אף אחת מהעובדות שהוא עשוי להשתמש במכשירים שצורכים כמות משמעותית של אנרגיה במהלך השימוש בהם.למשל, אדם יכול לגור לבד בביתו, אך עדיין יש לו מזגן מרכזי, אשר יחויב בכוח תלת פאזי. במקרים מסוימים, ישנם מכשירי חשמל רבים המשתמשים בכמויות גדולות של חשמל בו זמנית.

המכשירים יכולים לכלול מכונות כביסה, מייבש לבגדים , תנור חימום חשמלי, כיריים הפועלות על חשמל ומזגן מיני מרכזי.

מי מוסמך להתקין נקודת חשמל תלת פאזית?

התקנת שקע תלת פאזי הינה דבר די מורכב, ועל כן רק חשמלאי מוסמך רשאי לבצע את העבודה הזאת. כאמור, התקנת שקע תלת פאזי בבית מחייבת גם אישור של בודק רשמי מטעם חברת החשמל.

זקוקים להתקנת נקודת חשמל תלת פאזי? צרו איתנו קשר – נשמח לעזור!