מה גורם לשריפות חשמל? הנה מה שאתם צריכים לדעת

שריפות חשמל מהוות סכנה משמעותית לכם ולבני ביתכם. חושבים שהבית שלכם בטוח? הבנת הסיכונים והגורמים לשריפות חשמל היא הדרך הטובה ביותר להגן על עצמיכם.

הגורמים השכיחים ביותר לשריפות חשמל

איך מתחילות שריפות חשמל? כל מה שצריך זה חום מוגזם או ניצוץ יחיד. להלן כמה מהגורמים העיקריים לשריפות חשמל:

חיווט חשמלי מיושן או שחוק
בן כמה הבית שלכם? בבתים שנבנו לפני למעלה מ -20 שנה יש כנראה חיווט מיושן. לרוע המזל, חיווט מיושן הוא גורם מוביל לשריפות בתים. אין לו את היכולת לעמוד בדרישות הטכנולוגיה המודרנית וצריכת האנרגיה, כך שתוכלו להבחין בעומסי מפסק תכופים, הפסקות חשמל או סימנים אחרים של חיווט רע.

אסטרטגיה למניעת אש: שכרו חשמלאי מוסמך שיבדוק את ביתכם ולהחלפת כל חיווט ישן או פגום.

שקעי חשמל פגומים
האם ידעתם שרוב שריפות החשמל מתחילות בשקעים? שקעים לא מוקפים נוטים יותר להצית, ליצור קשת חשמלית או להתלקח. אפילו שקעים מקורקעים יכולים להדליק שריפה אם החיווט מאחוריהם מתרופף. שקעי GFCI יכולים לסייע במניעת שריפות על ידי מעידה במעגל במקרה של קצר.

אסטרטגיה למניעת שריפה: בדקו שקעים באופן קבוע. חפשו סימני בלאי, כולל פיח סביב השקעים או המתגים. אם החוטים רופפים, הידוקם יפחית את הסיכוי לשריפה. התקשרו תמיד לחשמלאי מקצועי לצורך שדרוג שקעים או תיקוני חשמל רציניים.

עומסי מעגל חשמליים
חיבור חוטים רבים מדי למקור חשמל יחיד הוא מתכון לאסון. הימנעו משימוש בכבל מאריך יחיד להפעלת מכשירים ואלקטרוניקה מרובים בבת אחת. עומס יתר על המעגל ישחק את המערכת ועלול לגרום לשריפה.

אסטרטגיה למניעת אש: במקום להסתמך על כבלים מאריכים, נסו להשתמש בשקעים מרובים וודאו שלמכשירי החשמל שלכם יש מעגל ייעודי. אם אין לכם מספיק שקעים או מעגלים ייעודיים בבית, הזמינו חשמלאי שיתקין יותר.

מוצרי חשמל ישנים
בטח, הטוסטר הזה משנות השישים אולי נראה מגניב, אבל כנראה שהוא לא בטוח לשימוש. מכשירי חשמל ישנים אינם עומדים בסטנדרטים מודרניים בכל הנוגע לתקנות חומרים, בנייה ובטיחות. יתר על כן, סביר יותר כי למכשירי חשמל מיושנים יהיה חיווט רופף.

אסטרטגיה למניעת אש: בדקו מכשירי חשמל לסימנים של נזק חשמלי. כל מכשירים המשמיעים רעשים מוזרים או מריחים ריח בוער צריכים להיבדק על ידי מומחה לתיקון מכשירים. החליפו מכשירי חשמל פגומים בדגמים חדשים העומדים בתקני הבטיחות הנוכחיים.

גופי תאורה
לא כל הנורות עובדות עם כל מתקן. התקנת נורת חשמל גבוהה במנורה שאינה תואמת היא הגורם העיקרי לשריפות חשמל. כיסוי המנורה עם אהיל בד מאולתר עלול לגרום גם לשריפה.

אסטרטגיה למניעת אש: בדקו פעמיים את הספק לפני התקנת נורות חדשות. אם גוף תאורה מתחמם מדי בעת השימוש, הגיע הזמן להחליף אותו. השתמשו רק באהילים מסחריים שתוכננו כך שיתאימו לצורת וגודל המתקן שלכם.

תנורי חימום ניידים
תנורי חלל הם בעלי מוניטין של גרימת שריפות בתים. מכשירים אלה מתחממים במהירות ויכולים להצית חומרים דליקים כמעט מיד. הצבת תנור נייד קרוב מדי לווילונות, מצעים או ריפודים עלולה לגרום לשריפה.

אסטרטגיה למניעת אש: אחסנו תנורי חימום ניידים על משטחים שטוחים ובטוחים באש, והרחיקו אותם מחומרים דליקים. לעולם אל תשאירו תנור חלל ללא השגחה, ותמיד נתקו את החשמל מהחשמל כאשר הוא אינו בשימוש.

טיפים להגנה על משפחתיכם מפני שריפות חשמל

גם אם אתם מקפידים על כל אמצעי הזהירות והכללים, לא תמיד ניתן למנוע את כל שריפות החשמל. אם אחת מתפרצת, היו מוכן להגן על משפחתכם:

וודאו כי מערכת החשמל שלכם עומדת בקוד ובטוחה לשימוש. זה עשוי לכלול שדרוג לשקעי GFCI, עדכון לוח חשמל ישן, החלפת חיווט ישן ועוד.
לעולם אל תשתמשו באלקטרוניקה עם חוטים מרוטים, שבורים או מקומטים. הם עלולים לנצוץ ולהתלקח.
התקינו גלאי עשן עובדים בכל ביתכם. בדקו והחליפו את הסוללות לעיתים קרובות.
השקיעו במטף. מים אינם פועלים בשריפות חשמל – וזה עלול להחמיר את המצב. בחר מטף עם דירוג Class C או ABC.